Veelgestelde vragen
Waar staat NBAV voor?
NBAV staat voor Nederlandse Vereniging Beheer keurmerk Aangepaste Vakanties. Kwaliteitsbewaking is onze voornaamste taak. Wie lid is van de NBAV, voldoet aan een lange reeks kwaliteitscriteria. Boekt u een aangepaste vakantie of accommodatie bij leden van de NBAV? Dan kiest u voor kwaliteit, betrouwbaarheid en duidelijkheid.
Hoe vind ik de juiste reisorganisaties of aangepaste accommodatie?
Dat is afhankelijk van uw zorgvraag en uw wensen. In ons ledenoverzicht kunt u een eerste selectie maken en de contactgegevens vinden. Op de website van onze leden vindt u meer informatie.
Hoe kan ik me inschrijven voor een vakantie?
De NBAV organiseert zelf geen vakanties, wij zijn een keurmerkorganisatie. Voor het boeken van een vakantie verwijzen wij u graag naar onze leden. U vindt ons ledenoverzicht hier.
Kunt u de Blauwe Gids naar mij opsturen?
In het verleden gaf de NBAV de Blauwe Gids uit. Daar zijn we mee gestopt. Helaas kunnen wij dus geen gids opsturen.
Kan de NBAV mij adviseren over een reis of accommodatie die bij mij past?
De NBAV is een keurmerkorganisatie. De NBAV is geen reisbureau en kan u niet inhoudelijk adviseren over een geschikte reis. Voor advies over een geschikte reis of accommodatie verwijzen wij u graag naar onze leden. U vindt ons ledenoverzicht hier.
Waar moet ik op letten als ik een aangepaste reis of accommodatie wil boeken?
Kijk vooral goed of de aanpassingen en hulp aansluiten bij uw behoefte. Als u hierover nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met de organisatie die de reis aanbiedt of de accommodatie beheert. Zij kunnen uw vragen beantwoorden. Goed om te weten is dat alle reisorganisaties en accommodaties in ons overzicht het NBAV-keurmerk hebben. Dat betekent dat ze zijn gekeurd op een breed scala aan kwaliteitseisen, waaronder eerlijke en heldere informatievoorziening.
Waar kan ik me aanmelden als vrijwilliger?
De NBAV organiseert zelf geen vakanties, wij zijn een keurmerkorganisatie. Op de website van onze leden kunt u meer lezen over vrijwilligerswerk. De contactgegevens en websites vindt u in ons ledenoverzicht.
Wat moet ik doen als ik een klacht heb over een van de leden?
In eerste instantie legt u de klacht bij de desbetreffende organisatie neer. Zij hebben een klachtenprotocol dat u kunt opvragen. Aan de hand van dit protocol wordt een klacht afgehandeld.
De taak van de NBAV is dat wij controleren of het aangesloten lid zich aan het klachtenprotocol houdt. Mocht dit niet het geval zijn volgens u, dan kunt u dat aan ons kenbaar maken. Meer informatie kunt u vinden in ons klachtenreglement.
Waarin verschillen leden van de NBAV van niet-leden?
De leden van de NBAV onderscheiden zich door het NBAV-Keurmerk. Hiermee voldoen alle leden aan een lange lijst kwaliteitscriteria. Deze criteria behandelen onderwerpen als calamiteiten, veiligheid, aanwezige aanpassingen, begeleiding, klachtenprotocol, vervoer, administratie, informatieverstrekking en financiën. De keuringen worden uitgevoerd door onafhankelijk keuringsmeesters van Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK).
Waaruit bestaan de kwaliteitscriteria voor de aangesloten leden?
De kwaliteitscriteria waar accommodatieverschaffers en reisorganisaties aan dienen te voldoen, kunt u op deze pagina vinden.
Hoe kan ik lid worden van de NBAV?
Biedt u reizen aan voor mensen met een functiebeperking of heeft u een aangepaste accommodatie? Wij informeren u graag over de mogelijkheden om lid te worden. Stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. , dan sturen wij u meer informatie.