dinsdag 6 januari 2015:

Ook de deuren naar de rest van de wereld hebben we weer verder opengezet voor u!

 De vraag naar vakanties met zorg neemt toe! (Bron: Financieel dagblad)

De ontwikkelingen in de reiswereld gaan razendsnel. Vroeger ging je naar het reisbureau, bekeek je een aantal catalogi en boekte een bus- of vliegreis naar gangbare bestemmingen als de Spaanse costa’s of de Oostenrijkse Alpen, of een vakantiehuisje in Giethoorn of Zuid-Limburg. Een enkele avonturier reisde de wereld rond. Voor mensen met een beperking was de keuze echter minder uitgebreid, want er waren weinig geschikte locaties.

Hoe anders is het nu. De deuren naar bestemmingen in de hele wereld staan wagenwijd open  en op de meeste plekken op aarde staan hotels, campings en vakantiehuizen. Iedereen kan en mag reizen! Dit geldt ook steeds meer voor mensen met een beperking. Er is een ruime keuze aan accommodaties, voorzien van alle gemakken en aanpassingen en toch sfeervol. Gespecialiseerde reisorganisaties hebben de rest van de wereld toegankelijk gemaakt en bieden daarbij de juiste professionele zorg of begeleiding.

Een fantastische ontwikkeling, die ook een bepaalde verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Accommodaties en reisorganisaties moeten aan steeds meer verplichtingen en wensen voldoen. Is een accommodatie werkelijk toegankelijk? Is het juiste bed, een geschikte badkamer daadwerkelijk aanwezig? Kan ik gebruikmaken van het zwembad? Kan ik met mijn rolstoel overal komen? Voldoet de accommodatie aan alle veiligheidsvoorschriften? Biedt de reisorganisatie de begeleiding die bij mijn beperking past? Dit is in de praktijk zeker niet vanzelfsprekend! En dáár ligt de belangrijkste taak van de NBAV: zorgen voor kwaliteit, betrouwbaarheid, veiligheid en het ontzorgen van de reiziger of vakantieganger met een beperking.

Alle leden van de NBAV voldoen aan een lange lijst met kwaliteitscriteria. Zij worden niet alleen op toegankelijkheid gecontroleerd, maar ook op veiligheid, het aanbieden van de juiste zorg door daarvoor opgeleide begeleiders of zorgverleners, het bieden van de juiste verzekeringen, en het verstrekken van correcte en transparante informatie. Ook de voor- en nazorg speelt een belangrijke rol. De leden worden elke drie jaar gekeurd door de KMVK, een landelijk gilde van keurmeesters. Daarnaast is de NBAV een belangrijke gesprekspartner voor o.a. de overheid, touroperators, vliegmaatschappijen, enzovoorts, om de wereld voor u weer een stukje toegankelijker te maken.

Presentatie Vakantiebeurs
De NBAV houdt tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs, op dinsdag 13 januari 2015 een presentatie over ‘Onbezorgd op vakantie gaan met een functiebeperking’. Een presentatie over de toenemende vraag naar vakanties met zorg en over de visie en de droom van de NBAV op aangepaste vakanties

Tevens wordt de diversiteit van de doelgroep en van de leden in beeld gebracht en worden  ontwikkelingen binnen de branche(vereniging) gepresenteerd. Zo brengt de stuurgroep PRM, bestaande uit KLM, Transavia, Schiphol en Buitengewoon reizen verslag uit van de customer journey die zij gemaakt hebben. Hun ervaringen leiden tot fantastische ontwikkelingen op het gebied van reizen met een beperking in de luchtvaart. Kortom, een presentatie waarin een bijzondere en groeiende branche wordt uitgelicht in woord en beeld!
Voor meer informatie en aanmelden klikt u HIER.

Wij zien u graag op de Vakantiebeurs!