FAQ

Hier vindt u de antwoorden op enkele veel gestelde vragen (FAQ).

Staat uw vraag hier niet bij, dan kunt u op werkdagen contact opnemen met de NBAV per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch op nummer 020-6353165. 

Waar staat de NBAV voor?

De NBAV is de Nederlandse Branchevereniging Aangepaste Vakanties die opkomt voor de belangen van de aangesloten leden. Kwaliteitsbewaking is hierbij een van de belangrijkste taken. Als afgeleide taak komt de NBAV ook op voor de belangen van mensen met een beperking. Dit bestaat uit het geven van informatie over aangepaste vakanties en accommodaties.

Hoe vind ik de juiste reisorganisatie of aangepaste accommodatie?

Dit is afhankelijk van uw zorgvraag en uw wensen. In De Blauwe Gids die u bij ons kunt bestellen en op de website www.deblauwegids.nl treft u een welhaast compleet overzicht van de organisaties die aangepaste vakanties bieden. Daarbij is wel een duidelijk onderscheid aangebracht tussen de aangesloten leden en niet-leden. Van iedere reisorganisatie en accommodatie leest u hier een duidelijke beschrijving van het aanbod, doelgroep en werkwijze. Ook treft u hier een link naar de website van de betreffende organisatie zodat u zich volledig kunt informeren.      .  

Voor wie zijn aangepaste vakanties of accommodaties bedoeld?

In principe voor iedereen met een beperking, welke dan ook. Dit kan een verstandelijke en/of een lichamelijke beperking zijn, waardoor hij of zij niet zelfstandig op reis kan en in meer of mindere mate hulp, verzorging of ondersteuning nodig heeft. 
Dit kan iemand zijn die b.v. moeite heeft met lopen, hulp nodig heeft bij aan- en uitkleden, maar ook iemand in een rolstoel of zelfs geheel gebonden aan bed. Maar het kan ook iemand zijn met epilepsie, autisme, N.A.H. een verstandelijke beperking, enz.  
De aanpassingen zijn dus heel divers en per organisatie verschillend.
Ook familie en/of kennissen zijn welkom op een aantal reizen en in de accommodaties. Een familiefeestje met een familielid dat zorg nodig heeft kan uitstekend gevierd worden in één van de accommodaties van de NBAV-leden.

Kan ik bij de NBAV een reis boeken?

Nee, de NBAV is geen reisbureau maar een Branchevereniging. Wel kunnen wij uw verzoek doorverwijzen naar de aangesloten leden. Zij kunnen reageren op uw verzoek.

Kan de NBAV mij adviseren over een reis die bij mij past?

De NBAV is de branchevereniging die opkomt voor de belangen van de aangesloten leden. De NBAV is geen reisbureau en kan u niet inhoudelijk adviseren over een voor u geschikte reis. Deze leden, reisorganisaties en accommodatieverschaffers, publiceren hun aanbod in De Blauwe Gids. Wij verwijzen u naar dit aanbod en adviseren u voor meer informatie contact op te nemen met één van onze leden.

Waar moet ik op letten als ik een aangepaste reis of accommodatie wil boeken?

Graag verwijzen wij u naar onze kwaliteitscriteria. Hier kunt u lezen waaraan de leden moeten voldoen. Deze criteria bieden de leden kwaliteit, garanties, rechten en plichten bieden. Zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn en kan men elkaar er ook op aanspreken als er zaken niet in orde zijn.

Wat is een persoonsgebonden budget (pgb) en waar kan ik het voor krijgen?

Het persoonsgebonden budget (pgb) is een geldbedrag waarmee u zelf de verzorging, verpleging en begeleiding kunt inkopen die u nodig heeft. U kunt een pgb krijgen voor zorg vanuit de Algemene Wet Bijzonder Ziektekosten (AWBZ) en voor zorg vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). In bepaalde situaties kunt u een pgb vanuit de zorgverzekering krijgen. Wilt u weten of u voor een pgb in aanmerking komt (of een andere vorm van financiële ondersteuning), informeer dan bij uw locale zorgkantoor of kijk op onze pagina over subsidies en fondsen. 

Als ik een klacht heb over een van de leden, wat moet ik dan doen?

In eerste instantie moet u proberen om de klacht bij de organisatie neer te leggen. Zij hebben een klachtenprotocol dat u kunt opvragen. Aan de hand van dit protocol wordt een klacht afgehandeld. Komt u er samen niet uit, nadat het gehele protocol gevolgd is, dan kunt u uw klacht neerleggen bij de Geschillencommissie Reizen. Zij zullen een bindend besluit nemen. De taak van de NBAV hierbij is, dat wij checken of het aangesloten lid zich aan het klachtenprotocol houdt. Mocht dit niet het geval zijn volgens u, dan kunt u dat kenbaar maken aan de NBAV, die dat vervolgens gaat controleren.

Waarin verschillen leden van de NBAV van niet-leden?

De leden van de NBAV onderscheiden zich door het NBAV-Keurmerk. Hiermee voldoen alle leden aan een lange lijst kwaliteitscriteria. Deze criteria behandelen onderwerpen als calamiteiten, veiligheid, begeleiding, klachtenprotocol, vervoer, administratie, PR, financiën, enz.

Wat heeft de NBAV in het verleden gepresteerd?

De NBAV heeft de Wet WP2000 laten aanpassen, zodat minibusreizen voor mensen met een beperking mogelijk blijven. De NBAV heeft een aangepaste Aansprakelijkheidsverzekering laten ontwikkelen die voldoet aan de wettelijke eisen en die speciaal gericht is op reizen voor mensen met een beperking. De NBAV heeft een uitgebreid keurmerk ontwikkeld voor Aangepaste Accommodaties en Reisorganisaties. Door bundeling van Aangepaste Accommodaties en Reisorganisaties wordt veel kennis gedeeld waardoor de individuele leden aantoonbaar professioneler, transparanter en kwalitatief beter zijn worden. Door de vele samenwerkingen met ANVR, KMVK, HBB is de gehele branche voor aangepaste reizen en accommodatie sterkt verbeterd. Er is nu een overzichtelijke website waardoor de reiziger en huurder van aangepaste accommodatie goed geïnformeerd wordt.

Heeft de NBAV een brochure?

De aangesloten leden zijn verzameld in een uitgebreide, overzichtelijke brochure met hun reis- en/of accommodatie- aanbod. Dit is de Blauwe Gids.

Waaruit bestaan de kwaliteitscriteria voor de aangesloten leden?

Voor de accommodatieverschaffers, klik op deze link
Voor de reisorganisatie, klik op deze link

Hoe kan ik lid worden van de NBAV?

U kunt uw vraag over een eventueel lidmaatschap stellen via e-mail, post of telefoon. Wij informeren u dan over de te volgen stappen. Ook zullen wij contact met u opnemen voor een oriënterend gesprek. Dit kan telefonisch en op locatie. Tijdens dit gesprek zal het hele aanmeldingsprotocol besproken worden.